چاقی همیشه با مشکلات متابولیکی مرتبط نیست

3 ژانویه 2015- در تحقیق جدیدی که محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام دادند مشخص گردید برخی افراد چاق دچار تغییرات متابولیکی که معمولاً با دیابت، بیماری قلبی و سکته ی مغزی در ارتباط است، نمی شوند. این تحقیق نشان می دهد برخی افراد چاق از تغییرات غیرطبیعی متابولیکی هنگام اضافه وزن در امان می مانند.

در افراد چاقی که پروفایل متابولیکی آنها از قبل غیرطبیعی بوده است افزایش وزن سبب وخیم تر شدن  شدید  وضعیت متابولیکی  آنها می شود.

این تحقیق بروی 20 فرد چاق که ازآنها خواسته شده بود درمدت  چند ماه 15 پوند اضافه وزن یابند، انجام گردید و نتایج آن درمجله ی The Journal of Clinical Investigationمنتشر شد.

سپس محققان به بررسی تأثیر افزایش وزن بر متابولیسم افراد شرکت کننده  پرداختند. قبل و بعد از افزایش  وزن توانایی افراد در تنظیم مقدار قندخون و مقدار چربی کبدی آنها اندازه گیری گردید، همچنین ترکیب  بدنی  آنها و حساسیت به انسولین دراین افراد بررسی شد.

 به منظور افزایش وزن از شرکت  کنندگان  خواسته شد در رستورانهای فست و فودی  که محققان  انتخاب کرده بودند زیر نظارت یک  کارشناس تغذیه، غذا بخورند. اینکار برای اطمینان از صحت گزارش اطلاعات تغذیه ای و ثبات  سایز  وعده های غذایی این افراد  انجام گردید.

محققان دریافتند چنانچه پروفایل متابولیکی  افراد شرکت  کننده  قبل از تحقیق درمحدوده ی نرمال و طبیعی  باشد پس از افزایش وزن  نیز وضعیت  متابولیکی  آنها طبیعی باقی می ماند اما در افراد چاقی که قبل از شروع  تحقیقات  پروفایل متابولیکی آنها غیرطبیعی بود افزایش وزن سبب وخیم تر شدن وضعیت  متابولیکی آنها می شود.

دکتر kleinمدیر مرکز تغذیه ی انسانی  دانشگاه واشنگتن می گوید: این نتایج نشان می دهد  که برخی افراد چاق در برابر تأثیرات  مضر متابولیکی  حاصل از افزایش وزن متوسط محافظت می شوند درحالیکه  سایرین  مستعد  ایجاد این گونه  مشکلات  متابولیکی  هستند .

این  مشاهدات  از نظر کلینیکی مهم هستند زیرا حدود 25 درصد از افراد چاق به مشکلات  متابولیکی مبتلا  نمی باشند. اطلاعات  بدست آمده  از این تحقیق نشان می دهد  که این افراد حتی پس از افزایش وزن از نظر متابولیکی سالم باقی می مانند.

عوامل کلیدی  تشخیص افراد چاق با متابولیسم  طبیعی از افرادی با متابولیسم غیر طبیعی

محققان  برخی از عواملی را که افراد چاق با متابولیک طبیعی را از افراد چاق با متابولیسم غیرطیبعی تمییز می دهد شناسایی  کردند.

 یکی از این عوامل کلیدی تجمع چربی درداخل کبد افرادی  است که دارای  متابولیسم  طبیعی هستند تجمع چربی درکبد افرادیکه متابولیسم  آنها طبیعی می باشد دیده نمی شود. همچنین افرادیکه دارای متابولیسم  طبیعی هستند ژنهای بیشتری را که در تنظیم تولید و تجمع چربی نقش دارند  نسبت به  افرادی با متابولیسم  غیر طبیعی بیان می کنند.

این فعالیت ژنی با افزایش  وزن افراد چاق با متابولیسم  طبیعی افزایش  می یابد  اما فعالیت  این گروه  از ژنها  در افراد چاقی که متابولیسم شان غیر طبیعی است، افزایش نمی یابد.

محققان  می گویند: توانایی بدن در افزایش چربی بدن  و گسترش  آن ممکن است عاملی برای حفاظت  از برخی افراد در برابر مشکلات  متابولیکی باشد که معمولاً با افزایش وزن ایجاد می شود.

دکتر kleinمیگوید: اشاره به این نکته مهم است که پس از اتمام تحقیق از تمام شرکت کنندگان برای شرکت در برنامه ی کاهش وزن ثبت نام شد تا مطمئن شویم  آنها تمام اضافه وزنی را که در این  مدت بدست  آورده اند ازدست می دهند یا وزن بیشتری را در طی  برنامه ی کاهش وزن از دست خواهند داد. سپس محققان  به آنالیز بافت چربی ، ماهیچه ای و کبدی افراد  لاغر وافراد چاق خواهند پرداخت تا درک  بهتری از مکانیزیم هایی که از برخی از افراد در برابر مشکلات متابولیکی محافظت می کند، بدست آورند.

دکتر kleinمی گوید: ما امیدواریم  که بتوانیم علت اصلی این موضوع  را دریابیم اینکه  آیا این مسئله  ژنتیکی  است یا به مصرف مواد غذایی خاصی مرتبط است یا به سبک زندگی فیزیکی  این افراد  یا سلامت  هیجانی واحساسی  آنها و یا حتی  میکروبهای روده ای آنها بستگی دارد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/287537.php